Sabtu, 26 Mei 2012

DARI MEJA "TANYA PAKAR" : HOW SUCCESSFUL PEOPLE THINK



 Apakah perbezaan antara orang yang berjaya dan orang yang gagal?.  Ungkapan ini berusaha menjelaskan perbezaan utama antara orang yang berjaya dan orang yang gagal adalah pada cara mereka berfikir. Mereka yang berjaya adalah mereka yang 
selalu menggunakan kekuatan berfikir untuk terus memperbaiki hidupnya sehingga lebih baik.

Orang-orang yang berjaya ini adalah mereka yang memiliki cara berfikir positif. Cara berfikir orang yang berjaya adalah: 

Big picture thinking bukan small thinking 
Cara berfikir ini menjadikan mereka terus belajar, banyak mendengar dan terfokus sehingga minda mereka menjadi luas. 

Focused thinking bukan scattered thinking 

Sehingga dapat menghemat waktu dan energy, rintangan dan halangan dapat mereka atasi. 

Creative thinking bukan restrictive thinking 

Proses berfikir kreatif ini meliputi: think-collect-create-correct- connect. 

Realistic thinking bukan fantasy thinking 

Memungkinkan mereka meminimalkan risiko, ada target & plan, security, sebagai catalyst dan memiliki Kredibiliti. 

Strategic thinking bukan random thinking 

Sehingga simplifies, customize, anticipation, reduce error and influence other; dapat dilakukan. 

Possibility thinking bukan limited thinking 

Mereka dapat berfikir bebas dan menemukan solution bagi situasi yang dihadapi. 

Reflective thinking bukan impulsive thinking 

Memungkinkan mereka memiliki integriti clarify big picture, confident decision making. 

Innovative thinking bukan popular thinking
 

Menghindari cara berfikir yang awam untuk meraih sesuatu yang lebih baik. 

Shared thinking bukan solo thinking 

Berbagi pemikiran dengan orang lain untuk mendapatkan hasil yang lebih baik. 

Unselfish thinking bukan selfish thinking Memungkinkan mereka bekerjasama dengan pemikiran orang lain. 

Bottom line thinking bukan wishful thinking
 

Berfokus pada hasil sehingga dapat meraih hasil berdasarkan potensi pemikiran yang dimiliki. 

SUMBER: THINKING FOR A CHANCE 
PENGARANG: JOHN C. MAXWELL 
PENERBIT: WARNER BUSINESS BOOKS (2003)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan