Apakah perbezaan antara orang yang berjaya dan orang yang gagal?. Ungkapan ini berusaha
menjelaskan perbezaan utama antara orang yang berjaya dan orang yang
gagal adalah pada cara mereka berfikir. Mereka yang berjaya adalah mereka yang
selalu menggunakan kekuatan berfikir untuk terus memperbaiki hidupnya sehingga lebih baik.
Sehingga dapat menghemat waktu dan energy, rintangan dan halangan dapat mereka atasi.
Creative thinking bukan restrictive thinking
Proses berfikir kreatif ini meliputi: think-collect-create-correct- connect.
Realistic thinking bukan fantasy thinking
Memungkinkan mereka meminimalkan risiko, ada target & plan, security, sebagai catalyst dan memiliki Kredibiliti.
Strategic thinking bukan random thinking
Sehingga simplifies, customize, anticipation, reduce error and influence other; dapat dilakukan.
Possibility thinking bukan limited thinking
Mereka dapat berfikir bebas dan menemukan solution bagi situasi yang dihadapi.
Reflective thinking bukan impulsive thinking
Memungkinkan mereka memiliki integriti clarify big picture, confident decision making.
Innovative thinking bukan popular thinking
Menghindari cara berfikir yang awam untuk meraih sesuatu yang lebih baik.
Shared thinking bukan solo thinking
Berbagi pemikiran dengan orang lain untuk mendapatkan hasil yang lebih baik.
Unselfish thinking bukan selfish thinking Memungkinkan mereka bekerjasama dengan pemikiran orang lain.
Bottom line thinking bukan wishful thinking
Berfokus
pada hasil sehingga dapat meraih hasil berdasarkan potensi pemikiran yang
dimiliki.
SUMBER: THINKING FOR A CHANCE
PENGARANG: JOHN C. MAXWELL
PENERBIT: WARNER BUSINESS BOOKS (2003)
selalu menggunakan kekuatan berfikir untuk terus memperbaiki hidupnya sehingga lebih baik.
Orang-orang yang berjaya ini adalah
mereka yang memiliki cara berfikir positif. Cara berfikir orang
yang berjaya adalah:
Big picture thinking bukan small thinking
Big picture thinking bukan small thinking
Cara
berfikir ini menjadikan mereka terus belajar, banyak mendengar dan terfokus
sehingga minda mereka menjadi luas.
Focused thinking bukan scattered thinking
Focused thinking bukan scattered thinking
Sehingga dapat menghemat waktu dan energy, rintangan dan halangan dapat mereka atasi.
Creative thinking bukan restrictive thinking
Proses berfikir kreatif ini meliputi: think-collect-create-correct- connect.
Realistic thinking bukan fantasy thinking
Memungkinkan mereka meminimalkan risiko, ada target & plan, security, sebagai catalyst dan memiliki Kredibiliti.
Strategic thinking bukan random thinking
Sehingga simplifies, customize, anticipation, reduce error and influence other; dapat dilakukan.
Possibility thinking bukan limited thinking
Mereka dapat berfikir bebas dan menemukan solution bagi situasi yang dihadapi.
Reflective thinking bukan impulsive thinking
Memungkinkan mereka memiliki integriti clarify big picture, confident decision making.
Innovative thinking bukan popular thinking
Menghindari cara berfikir yang awam untuk meraih sesuatu yang lebih baik.
Shared thinking bukan solo thinking
Berbagi pemikiran dengan orang lain untuk mendapatkan hasil yang lebih baik.
Unselfish thinking bukan selfish thinking Memungkinkan mereka bekerjasama dengan pemikiran orang lain.
Bottom line thinking bukan wishful thinking
SUMBER: THINKING FOR A CHANCE
PENGARANG: JOHN C. MAXWELL
PENERBIT: WARNER BUSINESS BOOKS (2003)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan